Proprietatile terapeutice ale vinului

s2.ziareromania.ro

In Romania de dinainte de capitalism, vinul era printre bauturile preferate ale romanului din clasa de jos sau de mijloc dar si ale venerabilei protipendade. In zona in care am crescut, desi deloc o regiune viticola, aproape fiecare curte avea o bolta umbroasa in curte de unde se recoltau diferite soiuri de struguri pentru a fi puse la gramada, a fi zdrobite si apoi presate in teasc si trase in butoi. Chiar si cei din mediul urban intreprindeau un adevarat comert elitist cu lichidul lui Bahus, vinul „de casa” fiind si astazi un nume cu rezonanta in restaurantele, speluncile si barurile din Romania.

Dupa caderea comunismului insa, o serie intreaga de marci de bere au invadat piata schimband obiceiurile de consum la romani care usor usor, in special generatia tanara, au uitat de consumul de vin profilandu-se pe bere la PET sau la doza.

Schimbarea acestui mod de a intelege bauturile alcoolice a venit si pe fondul pierderii cunoasterii in ceea ce priveste vinul. Daca la o bere nu prea ai teren de desfasurare, aceasta putand sa fie mai amaruie sau mai putin amaruie, bruna sau blonda, in ceea ce priveste vinul terenul de joc e mult mai vast, existand pentru aceasta si o intreaga scoala: oenologia.

Romania este o tara privilegiata din punctul asta de vedere avand regiuni extrem de propice pentru cultura vitei de vie stiindu-se ca inca din vremurile dacice in teritorul acesta vinul era la putere.

Insa sa revenim la cele simple si sa ne gandim la batranii de la tara care la varste venerabile au ce sa povesteasca, inclusiv despre vin.

Or, de multe ori am avut placerea sa descopar ca aproape toti octogenarii care inca se mai tin bine au consumat alcool toata viata. In deosebi vin si tuica sau palinca. Cea mai recenta poveste intamplandu-se undeva in aprilie cand am cunoscut un respectabil domn la varsta de 83 de ani din jud. Giurgiu si care mi-a dat urmatorul sfat atunci cand l-am intrebat care e secretul longevitatii lui: Un pahar de vin dupa masa de pranz si o cinzeaca de tuica inainte de masa.

In urma cu cateva luni fusesem la un recunoscut nutritionist si totodata medic care imi interzisese cu desavarsire alcoolul indiferent daca vinul ar contine puternicul antioxidant resveratrol sau nu.

Nu prea am fost de acord, nu ca as fi eu mare alcoolist, de altfel toata adolescenta mea abia daca m-am imbatat ceva mai mult de vreo doua ori in rest fiind o persoana foarte ponderata insa dupa parerea mea o persoana care nu consuma moderat alcool e o persoana trista. Chiar si cuvantul englezesc „spirit” ce denumeste tocmai termenul alcool vine in sprijinul afirmatiei si deciziei mele de a nu urma acest sfat al cunoscutului medic naturist.

E bine de stiut ca desi bunicul din Giurgiu nu stie carte, vinul are o multime de proprietati terapeutice pe care n-am sa le detaliez prea mult, se gasesc din plin pe net, insa trebuie tinut cont de faptul ca vinul este bogat in zaharuri, acizi organici, glicerol, compusi fenolici, aminoacizi, vitamine – A, B1, B2, PP si saruri minerale si ca asigura un deosebit aport nutritiv si mineralizant pentru organismul uman. Mai mult de atat, vinul contine un antioxidant puternic: resveratrolul, un ingredient miraculos care se gaseste in pielita si samburii strugurilor rosii si implicit a vinului rosu, poate prelungi viata, are puteri anti-imbatranire si capacitatea de a lupta cu cancerul, bolile de inima si obezitatea.
Resveratrolul nu este altceva decat un colorant polifenolic, considerat cel mai puternic antioxidant cunoscut pana acum, de patru-cinci ori mai puternic decat betacarotenul, de 50 de ori mai puternic decat vitamina E si de 20 de ori mai puternic decat vitamina C.

Daca totusi nu puteti consuma vin sau struguri atunci puteti sa beneficiati de efectele benefice ale acestui antioxidant consumand fructe negre (afine, mure, dude, prune….) sau legume gen varza rosie, vinete, fasole neagra, etc….

De ce consider totusi ca e util vinul in boala lyme atunci cand nu se ia un tratament medicamentos, in special antibiotic? pentru ca asa cum am mentionat in articolele anterioare, parerea mea e ca boala are o componenta psihosomatica accentuata si ca pe acest fond, intregul sistem nervos ajunge sa fie incordat, iritat.

Vinul nu vine pentru borreliosi doar cu proprietatile lui antioxidante, de preventie a bolilor cardiovasculare, etc ci vine ca si un ajutor pentru calmarea sistemului nervos, eliminarea stresului si incordarii.

Personal, am fost surprins la un anumit moment cand dupa o „cinzeaca” de tuica mi-au disparut toate durerile articulare. Acest lucru mi-a fost confirmat si de alti bolnavi de lyme care au marturisit ca atunci cand se relaxeaza cu ajutorul unui strop de alcool se simt mult mai bine.

Eu consum regulat vin de cateva luni bune, seara inainte sau dupa masa. In special vin rosu si fara a face excese ci incercand sa ma ghidez dupa sfatul batranelului din Giurgiu: un pahar (cam 200 ml).

Vreau sa mentionez totusi ca vinul ca orice alcool *chiar daca vorbim de 11 pana la 14% alcool, se rasfrange in ficat de aceea asigurati-va ca nu aveti probleme hepatice in urma tratamentului antibiotic.

Daca respectati toate conditiile de mai sus, eu cred ca vinul rosu (chiar si cel roze) poate sa ajute si el in boala lyme (sau poate sa faca parte din „stilul de viata” de dupa tratament sau boala) insa asa cum spunea poetul renascentist: „Vinul este nevatamator, daca se respecta doza si daca se bea cu moderatie si cumpatare. Primul pahar de vin taie setea, al doilea da buna dispozitie, al treilea da placere, al patrulea tine in spate betia, al cincilea mania, al saselea cearta, al saptelea furia, al optulea somnul, iar al noualea boala sigura„.

Cheers! 🙂

12 comentarii la “Proprietatile terapeutice ale vinului

  1. Hm, de cand ma gandeam si eu la asta. Asta da terapie, bineinteles ca in „doza” optima. Un pahar de vin rosu, natural asa…incalzeste extremitatile dar si „spiritul” inainte de culcare. Cel putin la mine avea un super efect. Ma tot intreb de ce m-am lasat de obiceiul asta. Am ramas cu sechele de pe vremea abx-urilor cred….
    Am adunat fructe de padure si am bagat la deshidrator sa am de ceai la iarna. Cumparasem insa niste coarne si am uitat de ele. Sa nu le arunc…le-am bagat la fermentat nitel si torn o tuica peste ele. Sa vezi ce „tinctura” scot……

  2. „Terapia” cu alcool trebuie suspendata daca persoana ia metronidazole, tinidazol, sau orice alt 5-nitro ca risca sa ajunga la Urgenta din cauza reactiei 5nitro cu alcoolul de orice fel. Intre ultima tableta de 5nitro si alcool trebuie sa treaca trei zile.

  3. Felicitari pentru articol. Nu am mai scris de mult. Ma simt bine, mai am tremuriciuri dar mai rare. Vin e bun consumat moderat.

  4. Buna, am o problema cu ochii, sunt foarte rosii, ma ustura , imi lacrimeaza, am fost la doctor si mi-a spus ca nu am nimic. Chiar nu mai inteleg .Are cineva sau a avut aceasta problema?

  5. viata de om sanatos !! roman verde 🙂 cum ar zice unii 🙂 bravos ciobane .
    De fapt … se stie ca in lyme durerile cedeaza la alcool, de unde si ideea ca boala are o importanta componenta de natura psihica . Si eu ma ” tratez” cu cate-un paharel desi aproape un an n-am baut deloc alcool . pentru mine a bea cate-o cinzeaca de tuica sau un pahar de vin reprezinta o intoarcere la viata de om sanatos si desi nu sunt recuperata integral, incerc sa nu ma mai comport ca un om bolnav . A nu se asocia alcoolul cu medicamentele , in rest … fiecare poate sa bea cate -un paharel sdau nu… dupa cum se simte iar daca incordarea dispare in urrm,a uni pahar si sistemul nervos se relaxeaza dandu-ti o stare de bine, de ce nu ??!! Pana la urma mai bine iei din cand in cand cate-un snaps decat sa iei psihotrope 🙂

  6. Irina, crede-ma, am incercat cu alcool, dar trebuia sa fiu in permanenta „tulbure” ca sa fie destul de relaxat sistemul nervos. Eu ii dau inainte cu antidepresivul – cel mai bun prieten al omului si sunt perfecta. Doamne-ajuta! Voi ce faceti, dragii mei?

  7. Între alcool şi antidepresive sunt de preferat ultimele. Gina, dacă te simţi perfect nu văd de ce ar trebui să te chinui, în continuare, cu tot felul de simptome. Se ştie că toţi cu Lyme au afecţiuni psihosomatice, aşa că în mod normal le trateazi cu ceea ce se recomandă de medic. În plus dacă te simţi şi bine este OK. Decât vin mai bine struguri negri, afine, prune, mure etc.Eu le consum la greu. Cunosc persoane care de o viaţă fac tratamente cu antidepresive şi sunt în perfectă stare de funcţionare. Dacă se creează dependenţă tot medicul va şti cum să te trateze. Fiind singurul tratament care chiar zici că are efect asupra simptomelor, eu te cred deoarece am folosit şi folosesc distonocalm, asta este şi cu asta mergem înainte. Mă bucur pentru că eşti bine, ştiu bolnavi de Lyme care se tratează cu Cipralex şi Spitomin, parcă au înviat din morţi, nu le vine să creadă că nu mai au stări de panică şi anxietate, au dispărut şi durerile articulare, ceaţa din creier s-a evaporat şi pe deasupra mai sunt şi foarte bine dispuşi. Medicii au început s-o lase mai moale cu tratamentele îndelungate cu antibiotice. Nu ştiu cum un pacient poate avea un corp sănătos şi un psihic bun dupa luni sau ani de antibiotice.Decât ani de antib.şi cu simptome, mai bine antidepresive şi fără simptome.
    Nu cred ca antidepresivele afectează sănătatea, la fel de tare, ca şi antibioticele şi antiparazitarele. Mie medicul mi-a spus că distonocalmul este frecţie la picior de lemn şi că mai mult ar fi efectul placebo, o fi nu o fi la mine a mers.Distonocalmul merge şi pe afecţiuni neurovegetative. Eu iau 3 zile pe săptămâna o pastilă şi chiar are efect.Acuma, fiecare face cum crede şi cum ştie că este mai bine pentru propria sănătate dar Gina se simte bine şi nu văd de ce nu ar face orice pt. eliminarea simptomelor. După ce începi să scapi de diversele afecţiuni cu care te-ai chinuit şi le-ai dus ani de zile cred că fiecare ar continua CEVA ce îi face, în sfârşi bine fie ele şi antidepresive. Vă sărut cu mult drag.

  8. n-am avut inca experienta antidepresivelor asa ca nu pot spune ce are efect mai bun asupra mea dar teoretic, ar fi de preferat sa functioneze cu o licoare naturala cum e vinul in cantitati moderate decat cu chimicale de sinteza . O sa intru si eu pe antidepresive cat de curand ca sunt destul de praf psihic si emotional , praf praf praf
    … nu stiu de ce m-am ferit mereu de medicatie psihotropa … poate ca am urmarit timp de ani un forum de afectati psihic si am vazut cati se confrunta cu dereglari si mai mari in urma trat. sau cu ineficienta lui dar daca voi spuneti ca va simtiti bine, ma gandesc serios sa fac si eu pasul.

  9. Irina, incercarea moarte nu are. UNA ESTE SA AI O BOALA PSIHICA si alta sa ai afectiuni psihosomatice de la borelioza.. Evident ca este afectat sistemul nervos central dar eu consider ca este cu totul altceva decat depresia. Nu sunt de acord cu dul Guranda care spune ca Psihiatria este groapa de gunoi a medicinii.Fara tratamente psihotrope multi nu ar putea functiona deloc, atunci ce poti sa faci decat sa te tratezi cu medicamente si sa te simti om atat cat mai ai de trait. Am mai scris ca dupa moartea mamei pt.atacurile de panica eu am incercat cu naturiste, homeopate etc. fara nici un efect vindecator. Dupa 2-3 zile de la inceperea tratamentului de la medicul psihiatru am fost alt om. Nu am facut nici dependenta si nu mi-au revenit atacurile de panica.
    Distonocalmul am inceput sa-l iau dupa tratamentul cu antibiotice ca nu scapam de palpitatii si de ceata din creier. Am luat 2 pastile odata si dupa 2, 3 ore totul s-a luminat. Am intrebat psihiatrul care m-a tratat in trecut de atacurile de panica si a fost de acord sa-mi dea reteta pentru distonocalm. Ce ar fi trebuit sa fac, sa stau asa incetosata luni sau ani de zile sau sa incerc ceva ce m-ar putea face bine. Eu consider ca Cefortul i.v. de 21 zilele a avut o contributie mare la vindecare.Faptul ca am ramas cu ceata aceea nenorocita, ceata ce nu s-a dat disparuta, parca eram in doua lumi paralele, cu nici un tratament alternativ m-a facut sa caut altceva ca sa pot sa-mi aduc viata la normal.Te vei face bine dar nu cu licori naturale, crede-ma pe cuvant. Gina este bine mersi si merge mai departe, la fel si eu. Tu stii bine ca ai incercat tot ce se poate si rezultatele sunt cele care sunt asa ca ai curaj si mai fa un pas spre vindecare cu altceva si nu mai fi speriata.. Daca ma doare o masea iau analgezice, daca am probleme cu psihicul iau medicamentele care sunt pt.psihic. Crezi ca durerea de masea trece cu meditatii, buruieni etc.nu va trece niciodata ba mai faci si un abces si ajungi mai rau, tot asa si cu nervii astia la un moment dat trebuie sa le dam ce au nevoie pt.a regla anumite dereglari chimice ca ei sa poata functiona din nou normal. Nu vad motivul pentru care te-ai chinui in continuare cu starile de tot plansul cand POATE ca exista un remediu care sa te scoata la lumina. In seara aceasta pe TLC se da fllmul ** Totul e iluminat**. Sanatate grabnica.

  10. Cei care nu sunt de acord cu cele scrise de mine poate ca stiu ei ce stiu dar si eu stiu ce stiu. Adevarul o fi undeva la mijloc? nu mai conteaza atata timp cat ma simt bine din 2010 pana in prezent. Irina sa stii ca lunar fac o pauza de 7 zile, adica nu iau distonocalm ci iau magneziu cu B6.Va sarut .La CAZUL 22 dat de d-ul Guranda pacientul are in tot tratamentul si medicatie psihotropa, Oare de ce?

  11. Buna,
    antibioticele au redus din simptomele mele in mare parte, dar ramasesem disperata, adica aveam o neliniste, ceata in cap, dureri de cap si stari de lesin. Dupa cum am scris la vremea respectiva, am mers la Fundeni si am facut fel – fel de investigatii si nu a iesit nici o boala. Atunci am luat hotararea de a merge la psiho-pupu. Am stat de vorba cu psihiatrul care a hotarat sa imi dea antidepresiv. Nu stiu daca e acelasi lucru cu psihotropele dar mie imi fac bine. Irina te trimit la doctorasul meu de care o sa-ti placa, sunt sigura. L-am dus si pe sotul meu la discutie fiindca el are bulimie de stress. I-a recomandat un medicament dar sotul nu a crezut asa ceva si a mai mers la un psihiatru care ghici ce I-a recomandat?! acelasi medicament.

    • cam asa am ramas si eu dupa intemperie . Boala asta te trece prin atata shoc, atata furie si frustrare ca e aproape imposibil sa ramai intreg la cap. Multumesc fetelor. O sa merg si eu la pshihopupologul tau Gina si o sa va anunt ce rezultate am .
      Dieta oshawa m-a ajutat mult . Mi s-a limpezit mintea incredibil si aproape gandeam performant , de unde si speranta mea ca imi voi reveni cu capul la normal ( normalitatea mea, evident ) … si mai cred ca efectul spectaculos al oshawa pe sist. nervos , indica o intoxicare a creierului dar nu mai am nici eu rabdare cu experimente naturiste pentru ca am atatea de facut si am nevoie sa ma ajute capul si sa rezist mai bine la stres .
      Totusi, sa nu subestimam puterea terapeutica a unui pahar de vin bun, sorbit pe inserat intr-un mediu placut, prilej de bucurie si relaxare .

Lasa un comentariu

