Falafelul de vis

In sfarsit, dupa o perioada in care m-am tot zbatut sa reusesc sa fac falafel, in cele din urma am si reusit…

Primele contacte cu aceste chiftelute le-am avut in urma cu ceva mai mult timp, prin liceu, cand alegeam „shawormele” dietetice dpdv financiar. In general falafelul era aproape la jumatate de pret comparativ cu shaworma de pui de exemplu.

Asadar, cum se face acest soi de chiftea de naut originara din Egipt si foarte raspandita in zona Islamului, my way:

Am impartit mancarea finala in trei componente: chiftelutele efective, sosul si garnitura sau „baza”/”patul” mancarii.

1. Chiftelutele de naut (Falafelul)

400 g naut (lasat la inmuiat minim 4 ore)
4 linguri pesmet
o lingura faina
o ceapa
4 catei de usturoi
o legatura patrunjel
o lingurita bicarbonat de sodiu
1/2 lingurita boia iute / turmeric
o lingurita chimen
o lingurita coriandru
un ou
sare, piper si ulei

Desfasurarea actiunii e simpla, dupa ce nautul se inmoaie bine (sau daca nu aveti atatea ore sa asteptati inmuierea lui puteti sa folositi nautul la cutie) se pune in blender (sau in masina de tocat) si se face pasta. se pun restul ingredientelor peste (patrunjelul, ceapa si usturoiul se taie marunt, chimenul si coriandrul se zdrobesc superficial intr-un mojar astfel incat sa elibereze aroma chiar atunci). Eu am pus in plus in compozitie si seminte de in si de susan. in schimb n-am pus ou (am uitat) si totusi s-a legat compozitia. Mi-au iesit 12 chiftelute din cantitatile de mai sus.

Din compozitia rezultata se fac bilute in palma, se dau prin faina amestecata cu un mix f. interesant pe care l-am gasit la arabi numit „7 pipere” (care contine in mare piper alb, negru, rosu, nucsoara, scortisoara,…) si se aseaza frumos pe o tava unsa cu ulei. se lasa la cuptor destul de putin timp (15-20 de min) sau in functie de cum va plac. mai crocante sau mai crude.

2. Sosul

Pentru sos am amestecat cateva linguri de iaurt de casa (6-7 linguri) cu 4-5 linguri de pasta de susan (tahina, se gaseste si in comert fie la magazinele arabesti fie prin supermarketuri importata din Liban, din ce am vazut pe eticheta nu are e-uri sau alte adaosuri inutile), curry si inca o portie de patrunjel taiat marunt.

3. Baza/Patul

Aici e simplu: salata verde, rosii taiate cubulete si patrunjel (si optional ardei iute) 🙂

Se poate sa adaugati la rezultat si o lipie 🙂

Rezultatul – >

70 comentarii la “Falafelul de vis

  1. Ciobane arata demential dar nu e corect la ora asta sa postezi asa ceva ca diseara ajung acasa si mi s-a facut o foameeee…. norocul tau ca stau departe ca eram la tine la poarta.

  2. mdap, arata bine. noroc ca am mancat un kg de struguri pana la ora asta si nu poftesc destul de mult la continut. multumesc pt reteta.

  3. uoi doamne . nici eu n-am mancat nik azi si acu brusc simt niste gargauni prin stomac.
    Mare maestrie ciobane .
    intr-o lume ideala ar exista un chibutz undeva la munte intre brazi, unde sa vietuiasca toti borreliosii. Ciobanul ar face de mancare, eu as carpi nadragii si ciorapii … fiecare cu ce stie 🙂

  4. pai n-am mai avea nevoie de medicamente . Doar pasta de susan , tumericul si alte ingrediente exotice trebuie parasutate , ca alora din Alaska 🙂

  5. Preocupările tale sunt super : nu numai că hrăneşti şi ţii în viaţă blogul ( în sensul că zilnic se intră pe el, cu diverse teme , care de cele mai multe ori îţi aparţin ), dar acum pot spera că pentru a ne dovedi cât sunt de bune preparatele tale , vei organiza o întâlnire la care să ne pui pe toţi la gătit, că de mâncat , vezi bine, toţi vrem să mâncăm. Bravo, Costin!

    • multumesc Ileana pentru aprecieri. eu incerc diverse combinatii dar aleg sa le „public” pe cele care chiar mi-au placut sau cred ca ar fi adorate si de ceilalti. mai cu seama ca stiu ca in momentul in care incerci sa-ti schimbi alimentatia, teritoriul non-produse-procesate-si-carne pare unul atat de indepartat. poate mai punand cate o reteta (desi ele se gasesc din plin si pe net) arat ca totusi se poate si daca „chiar si un barbat a reusit” atunci oricine poate sa reuseasca. e necesara doar o reconfigurare a timpului liber 🙂
      pe de alta parte e drept si ce-mi spunea anka ca o recomandare are o alta valoare decat o reteta impersonala gasita pe net.

      • Ai vazut?!?!? 😛
        Mai ales ca arata asa bine si e mult mai „plauzibila” reteta cand altcineva cunoscut a facut-o deja si o recomanda.
        Cu reteta asta ti-ai crescut ratingul de cel putin 10 ori si cred ca e posibil sa fii iertat ca publici numai ce vrei tu.:))))))
        Astept invitatia la masa! 😉

  6. De cand asteptam reteta asta! Am mancat in Mritimo Mall la „Sultan” odata ca erau copiii la un spectacol si aveam o stare de lesin stand in picioare de cateva ore pe acolo… Credeam ca-s prajite si ma gandisem ca sunt toxice asa. Dar daca zici ca se fac la cuptor sunt super.
    Ma pun pe treaba!

  7. Am uitat sa precizez ceva : eu ma mai feream de faina si oua..si am descoperit ca faina de mei, sau fulgii de mei incheaga foarte bine. Asa fac eu drob vegetal sau sarmalute, dovlecei, rosii umplute, uneori scotand chiar si orezul. Are alt gust dar meiul e mai alcalin. O sa incerc variante si la reteta data:D

  8. Barbatii sunt mai maestri in bucatarie decat femeile, se stie . Eu nu ma bag la retete atat de
    laborioase si complexe . Nu prea am rabdare. 🙂
    Am in plan salata de patrunjel cu rodie , salata de fasole rosie cu naut si salata cu somon de alaska cu multe verdeturi si lamaie. La asta merge si ou fiert . Rulouri de somon fume umplute cu ceapa rosie, masline si lamaie . Astea sunt maximum de fitze ce fac eu. Semintele le amestec pe toate ca un terci , numai cu apa…. Nu ati vrea sa vedeti cum arata chestia asta 🙂 dar sunt bune! Beau multa apa dupa ele, aleluia si-un praz verde. Apropos , mi-am luat cateva fire de praz si caut o reteta noua . Da-mi o idee ciobane !
    Vad ca esti prolific extrem . M-am plictisit ve vesnica supa crema si nici nu prea merge fara crutoane. Prazul combinat cu nitel usturoi creste nivelul de testosetron si inhiba secretia cortizolului . Or ma apiuc sa-l manac crud precum nea Marin la munte si la mare. 🙂

    • Eu faceam prazul asa mancarica dat nitel prin ulei de masline si cateva linguri de apa sa se moaie, apoi puneam bulion( iarna, ca vara rosii proaspete) si masline negre nesarate niste condimente, fiecare dupa gust. Mancam cu mamaliguta ca porumbul e sarac tare in gluten.
      Mai poti face prazul umplut cu soia, sau mei, ciupercute, verdeturi….. Sunt retete poe net si le poti modifica sa fie vegetariene.
      Si salata de praz crud merge dar lasa-l la marinat in ulei de masline, sare si lamaie asa macar o ora sa se moaie si e buna cu peste( afumat da, dar ala nu-i prea sanatos).

    • Aoleu fata, deci nu mai scrie de mancare. Nu e corect!
      Adevarul este ca nici eu nu prea mai am rabdare in bucatarie.
      Posibil sa fie de la mino. 😀
      Mai ales ca bajbai maxim pe terenul acesta nou al alimentatiei fara carne si fara lactate, fara gluten de preferinta.
      Iar daca fac o reteta, imi place sa merg la sigur. Altfel nu imi bat capul.
      Inainte nu imi placea sa gatesc mancaruri simple fiindca erau gata prea repede.
      Anul trecut am lucrat 4 ore la tortul de ziua mea (blat de cacao, crema de branza dulce, piscoturi insiropate in suc adevarat de visine, visine, apoi frisca din smantana si o glazura de cacao plus niste ciocolata). A fost maxim de bestial, cel mai bun tort pe care l-am facut vreodata. (Cand scap de bacterii mai fac unul de sarbatorire. )
      Acum nu mai am rabdare sa imi fac o salata de cruditati.
      De aceea il respect maxim pe Costin!
      Are rabdare sa incerce tot felul de retete si bunavointa sa ni le dea si noua. 🙂

    • mi-ai dat o idee buna daca e vorba de testosteron :))
      praz taiat julien, dat printr-un amestec de faina/pesmet, seminte de in, susan, copt la cuptor si cu un sos de usturoi cu rosie coapta 😀
      desi abia am mancat, imi ploua in gura !:))

      • In America mancam Onion Rings. Erau niste rondele de ceapa alba (ceapa alba uscata foarte mare si foarte dulce) care se prajeau intr-un fel de compozitie tip pane cu pesmet. Erau atat de bune! Am incercat cu ceapa de la noi de 2-3 ori, dar au esuat fiindca e o chestie de ceapa. Isi pastreaza aroma aceea de piscareala.
        Poate daca as opari ceapa as reusi sa scot gustul si sa ramana mai dulce. Hmmm, merita probat.

        • Sau poti sa lasi ceapa la marinat vreo ora in lapte vegetal (de migdale, sa zicem) cu ceva condimente (paprika cayenne etc), apoi le scurgi si le dai printr-un amestec de faina de migdale (de canepa, de hrisca, de mei – ceva fara gluten), seminte de in macinate si pudra de ardei dulce/iute/piper/sare. Se pot pune la cuptor pe o treapta mai joasa de caldura sau, daca ai, la deshidrator mai mult timp.

      • geniala idee ciobane .
        M-am gandit si eu la varianta julien dar nu ma gandisem sa-l dau prin maglavais .
        Ar fi mers si rings daca era mai gros dar l-am ales mai subtirel cum imi place mie. 🙂

      • Cu un amendament Ciobane, semintele de in si susan nu e bine sa fie supuse termic . Ele pot fi presarate la sfarsit , dupa ce scoti preparatul din cuptor

  9. Cea mai mare provocare este sa faci UN DESERT SANATOS !
    In afara de fructe / salate de fructe, etc., fructe mananc zilnic.
    Daca are cineva idei, astept cu drag ! 😀

    • Anka, incearca un desert vegan. Eu faceam asa ca o prajitura cu blatul din seminte ( nuci migdale, cocos etc) cu fructe uscate..presat asa frumos si frisca din caju cu miere si vanilie pastai si desaupra cu fructe de padure. Eu nu ma reteta ca le inventez mereu cu ce prin in casa. E foarte consistent, te saturi dintr-o feliuta.

  10. Stie cineva dintre voi pana cand are concediu doamna doctor de la Bucuresti? Am sunat-o, dar nu mi-a raspuns.
    Dupa cat timp de la terminarea abx pot sa fac WB? Merci.

    • Puteti sa faceti ori cite WB doriti ca daca sistemul imunitar nu produce anticorpi analizele tot negative o sa fie.Microscopia este mult mai de incredere pentru ca acolo vezi daca sunt bacterii ,normal daca si cauti cu inversunare!

      • Da, microscopia e sigura dar ce te faci cu ea daca nu te crede nimeni? Si cand sunt copii mici la mijloc…e cam riscant sa te apuci sa le dai ani de antibiotice, asa pe barba ta.
        eu de asta incerc sa obtin si un test WB….pozitiv. Sa am o dovada credibila.
        Crestem noi si imunitatea aia…. sa faca anticorpi..:P

        • chiar si cu WB pozitiv tot nu te crede nimeni (remember FALS POZITIV?) cu exceptia doctorilor care mai inteleg cate ceva din boala asta. f. putini de altfel. oricum un wb e bine sa ai doar ca sa fii acoperita legal si tu si medicul in rest avantajele lui sunt fix 0.

          • Da, stiu! De chestia „legala” mi-e mie si de faptul ca ma baga rudele la balamuc ca tratez copilul dupa ureche. Iti dai seama ca omaenii sanatosi nu ne vor crede pe noi care avem „borelii in creier” ci pe medici ca na” stiu ei mai multe, ca de aia au atata scoala”.
            Cand e vorba de cei mici.. devine complicat. Nimeni nu da reteta si nu face tratament unui pusti de 4-5 ani..asa dupa o microscopie..
            Eu sunt mare, e pielea mea dar mai departe…trebuie dovedit.

    • doamna doctor recomanda la sase saptamani dupa terminarea abxurilor. imi spusese cineva ca dupa 15 august revine. suna la medas si cu siguranta iti vor comunica data exacta. sanatate!

    • Sa ne dai si noua de stire ce rezultate ai!
      Sa ne bucuram daca sunt bune sau sa te incurajam daca nu sunt chiar asa bune!
      Sanatate si multa multa rabdare ! 🙂

  11. Dragi prieteni, tin sa ma laud si eu….mai am 2 zile si termin si eu tura asta de antibiotice. sunt bine…simptome minore, uneori stare de rau…..dar nimic „de speriat”. Urmeaza pauza de 2 saptamani, plec in vacanta si apoi la doctor iar, pentru un „meniu” nou 🙂

  12. intrebare legata de simptome : a mai avut cineva dureri de limba si de gat ? ca si cum nici saliva nu o poti inghiti bine ? pot manca si culmea nu ma doare cand mananc . . am terminat tura IV de 7 zile dar simt zilnic o oboseala groaznica . iau in continuare o tona de intaritoare. e normal sa simt toate astea ( ma rog…normal .. ce mai e normal in boala asta stupida ) . Astept un raspuns de la voi . Multumesc mult .

    • Liliana,
      Am si eu aceasta durere in gat, undeva la vreo 2-3 cm deasupra sternului si inghit foarte greu. Acest simptom a aparut pe tura asta de mino, in a 6-a saptamana si s-a accentuat.
      Durerea e recenta insa senzatia aceasta de inflamare in gat care fluctueaza ca intensitate o am deja de mai mult de o luna. Sincer nu prea stiu ce sa fac. E ceva nou, nu am reusit sa ma documentez.
      Cand se accentueaza sever, adica efectiv nu mai pot sa inghit, imi creste de regula pulsul.
      Nu mi se pare normal si nici nu stiu ce sa fac. Ma gandeam la endocrinolog si/sau ORL-ist.
      I just don’t know.

    • Am avut dureri si arsuri la maxilar la ultimele 2 ture (cea cu azitrox si cea cu doxi), dar uneori ma doare si acum desi sunt in pauza de 10 zile. De doua zile mi-a revenit starea de confuzie, de buimaceala, care ma termina si ma face sa nu pot iesi din casa. Dupa 4 ture sa apara in continuare…simt ca nu mai pot. Va doresc sanatate!

    • La mine nu e exact o durere in gat, e o senzatia de strangulare (nod in gat) mai mult si am avut in ultimii 8 ani on and off. Am fost la ORL de cateva ori (nu am primit nici un diagnostic) inafara de pansinuzita si sinuzita maxilara.

      Nodul in gat si senzatia de sufocare din cauza lui, sau dificultati la inghitire le-am tot avut dealungul timpului, eu puneam totul in seama anxietatii. (e posibil sa fie ceva in neregula cu tiroida, ceea ce nu mi-ar fi de mirare atata timp cat am Lyme).

      Multa sanatate

      • Exact asa e si senzatia pe care o am eu . De nod in gat , dificultati de inghitire uneori , senzatia de sufocare . Si uneori ma doare limba spre gat . Am tot citit despre problemele de tiroida , dar mi-am facut analizele si ecografie si nu a iesit nimic . Cred ca sunt tot simptome ale bolii . Abia astept sa ma duc la dna dr sa vad ce zice . Oricum va multumesc pt raspunsuri

        • Am fost si eu la endocrinolog, nu e nimic la tiroida, aspect si dimensiuni normale. Nici macar nu mi-a mai dat sa fac dozarea hormonala.
          Acum iau vit C in doze mari la recomandarea medicului si s-a mai ameliorat senzatia de la gat. 🙂

          • Ce inseamna vit C in doze mari , Anca ? Iei mai mult de 1 g / zi ? Si de cateva zile mai am un simptom deranjant . Nu pot focaliza instant imaginea la care ma uit si parca am o ceata pe ochi . A mai patit cineva sa ceva ?

            • Eu stiam ca Vit C nu se depoziteaza in organism si ca nu are sens sa luam o doza mare dimineata ca pana seara nu mai este. De aceea s-au inventat capsulele cu eliberare prelungita.
              Dar din verdeata, citrice..ca e sezonul fructelor si salatelor..nu e ok???

              • In momente de criza se pot lua tot la 2-3 ore , toata ziua . Are inclusiv efect antihistaminic.

              • nu ai cum sa iei din verdeata si citrice atata vitamina C nici daca manaci o remorca zilnic 🙂

            • in state e un adevarat cult al vitaminei C in doze mari (in jurul cercetarilor lui Linus Pauling). exista si o societate a tratamentului cu doze mari de vit. C intravenos sau oral care afirma ca multe boli pot fi vindecate si cu ajutorul vit. C in doze mari. actualmente OMS recomanda doze infime de vit. C pentru omul sanatos. Am vazut ca majoritatea capsulelor sau comprimatelor de vit. C de pe piata sunt dozate de genul 30 mg, 50 mg, 150 mg….in timp ce solaray au capsule de 1000 mg iar eu mi-am luat de pe iHerb super vitamine C de 2000 mg capsula (din care momentan iau doua pe zi, deci 4 g/zi). este important sa se consume multe lichide pentru ca oricum organismul elimina excesul de vitC. totusi, in ultima vreme ma gandesc daca nu cumva e mai bine o administrare de a vit. C in doze mai mici 500 mg dar de mai multe ori pe zi? de exemplu 500 x 8 ori pe zi (din 2 in 2 ore) tocmai pentru a asigura o absorbtie continua….

              • Doctorita mea homeopat m-a sfatuit sa nu iau mai mult de 500 mg de vit C odata ca organismul excreta in max 4 ore excedentul; eu iau fractionat de-a lungul zilei o forma de vit care e din surse naturale, mai bine asimilabila de organism.

            • Asa a inceput la mine, in sept.2009, cu greutate de focalizare si senzatie de ceva obstacol/ceata, deranjante…..atunci se formau niste edeme pe macula, care au lasat cicatrici ireversibile la ambii ochi, astfel incit, acum am ajuns sa mai vad cu stingul sub 5%. Cu dreptul vad ceva mai bine dar are si ala, pe linga cicatrici, alte probleme pe retina. Daca poti, fa-ti un control oftalmo pt ca urmarile sunt ireversibile 😦 !
              Sau poate ca-s doar reactii adverse la abx, am citit in citeva prospecte. Adevarul este ca nu am mai intilnit astfel de leziuni la borreliosi insa sunt „on” si fac tratament din februarie. Acum sunt la a 5-a runda de abx, respectiv a doua „cura” de cefort. Sper sa am puterea sa termin cu bine tratamentul, asa incit sa nu mai recidiveze, pentru ca mai am un „zvic” si-s gata cu vederea!
              Altminteri o sa trebuiasca sa ma gindesc la ceva bari (orizontale nu verticale, nu va ginditi la prostii)! :), care sa ma duca macar spre baie.

              Multa sanatate va doresc.

              • Vali,
                Scamele astea in ochi le am si eu in permanenta si abia vad. Se spune ca ar fi cauzate de bartonella. Am citit ca pe unii i-a ajutat cucurminul, iar pe altii minociclina. Nu am avut cura de minociclina, dar sper sa-mi dispara cand incep aceasta cura. La mine s-au agravat cand am inceput cura de tratament pt. bartonella.

                Sper ca o sa treaca cu timpul dupa mai multe cure de antibiotic.

              • Si sora mea simtea scame in ochi, o senzatie mai intensa pe cura de minociclina, insa la finalul curei au disparut total.

  13. Si eu am avut si mai am probleme cu ochii: imagine in ceata, neclara, dar si prezenta a doua „scame” in campul vizual al ochiului drept. Inainte de a incepe tratamentul erau mai inchise la culoare, spre negru si formate, acum, dupa 4 ture sunt estompate, ca niste umbre si destramate.

  14. Liliana :
    Ce inseamna vit C in doze mari , Anca ? Iei mai mult de 1 g / zi ? Si de cateva zile mai am un simptom deranjant . Nu pot focaliza instant imaginea la care ma uit si parca am o ceata pe ochi . A mai patit cineva sa ceva ?

    Liliana,
    Nu pot sa scriu aici. Dar da, iau multe grame pe zi.
    Am vitamina C tamponata de 1000 mg cu bioflavonoizi de Swanson.
    Dar mai bine intrebi pe dr si vezi ce iti recomanda.

  15. Salut,
    Sunt nou intrata in club. Am inceput primul tratament de 2 zile.
    Imi puteti da un sfat in privinta tinidazololui. Imi produce o stare de greata permanenta si nu am de loc pofta de mancare, numai de acrituri (iaurt sau fructe). Dupa ce iau vitamina C sau mananc un fruct se mai diminueaza dar reapare in scurt timp.
    E normal sau ficatul meu e prea sensibil?
    Ce ati luat ca sa mai diminuati senzatia de greata?

  16. ant :Salut,Sunt nou intrata in club. Am inceput primul tratament de 2 zile.Imi puteti da un sfat in privinta tinidazololui. Imi produce o stare de greata permanenta si nu am de loc pofta de mancare, numai de acrituri (iaurt sau fructe). Dupa ce iau vitamina C sau mananc un fruct se mai diminueaza dar reapare in scurt timp.E normal sau ficatul meu e prea sensibil?Ce ati luat ca sa mai diminuati senzatia de greata?

    Trebuie sa-l iei in timpul mesei. Asa il iau eu si il tolerez ok.

    • Chiar daca se ia in timpul mesei, tot poate da aceste stari…depinde de doza. Eu la 2/zi nu am nimic, deja la 3/zi am gust metalic si senzatie de voma..si il iau tot in timpul mesei!
      In alta ordine de ei, exista vreo diferenta intre minoz si minociclina nemteasca in ceea ce priveste eficacitatea?

  17. ma intreb daca e ok sa luam multivitamine pe durata tratamentului cu abx, chiar daca ele se prescriu de obicei. Calciul, magneziul, fierul si zincul reduc absorbtia tetraciclinelor( chiar si minociclinei, desi intr-un procent mai mic) si ciprofloxacinului.
    Se spune ca e indicat sa le iei la 2-3 ore de antibiotic, dar ele oricum raman in organism o perioada mai lunga si pot influenta absorbtia.
    Absorbtia minociclinei e redusa cu 12% atunci cand e luata in timpul mesei, din nou ma intreb daca nu e mai bine sa o luam macar la o ora distanta.
    Daca stai si faci un calcul, mineralele, mancarea, antiacidele( tetraciclinele au nevoie de o anumita aciditate pt a fi absorbite si de aceea sunt contraindicate si antiacidele) ar putea reduce impreuna absorbtia abx-urilor cu 25-30 la suta, asa ca poti lua 300 mg si daca ai noroc doar 200 ajung in tesuturi si plasma…
    eu unul ma gandesc sa nu iau multivitamine, doar complex de B-uri si probiotice pt ca sunt absolut indispensabile

    • nu stiu daca aceste oprelisti in calea absorbtiei sunt atat de vitale.
      oricum dozele sunt mari astfel incat si daca absorbi 2/3 din ele tot ar insemna destul de mult.
      imi vine greu sa cred ca inca 1/3 ar face diferenta si ca oamenii s-ar vindeca pe capete.
      in plus, cunosc cazuri care din diferite motive nu si-au permis multivitamine (si in general toate suplimentele) iar pastilele nu le-au luat „cate una in timpul mesei” ci pe toate la sfarsitul mesei. nu le-a fost defel mai bine. din contra.

  18. e adevarat, poate e valabil si ce zicea Burrascano, ca unii oameni absorb mai bine antibioticele ca altii;
    sau poate ca unele specii nu sunt chiar asa sensibile la mino+cipro ci mai degraba la alte abx-uri, gen rifampicina sau levofloxacina, desi e greu sa-ti dai seama de eficienta.
    eu unul la inceputul anului trecut am luat tetraciclina pt un helicobacter si intotdeauna dupa masa.In plus am luat si antiacide si multivitamine cu fier, calciu, magneziu, etc.
    Ei bine la tetraciclina prezenta mancarii in stomac reduce absorbtia cu pana 50%, mai adaugi antiacidele si mineralele, nu stiu daca am absorbit vreo 10-15%.
    Dupa tratament, toate simptomele boreliozei, care nu era pe atunci diagnosticata, s-au agravat.

  19. e bine a fi luate toate suplimentele la distanta de abx , cateva ore eventual . Sunt multe care influenteaza ansorbtia , atat a tetraciclinelor cat si a unor vitamine si daca le iei impreuna se anuleaza una pe alta.
    Eu pun ceasul sa sune la 5 dimineata sa iau cateva si apoi ma culc la loc, sa obtin un interval rezonabil intre ele. Cu antiacidele nu sunt nici eu de acord . Alimentatia alcalina e suficienta .Si lamaia cu bicarbonat trebuie folosita limitat

    • Irina, ce parere ai de sucul de catina? Am cumparat astazi catina si am facut suc,i-am dat Silviei un pahar.Am citit despre proprietatile catine.Nu prea stiu ce sa ma fac cu ea, e cam descurajata. A zis ca nu mai vrea nimic din toatea astea, ca nu vede nimic bun, ca se intoarce la imunosupresoare…

  20. Mie imi stimuleaza foarte tare imunitatea si implicit manifestarile autoimune. La-s lua cu moderatie in perioada asta .

    tare greu trebuie sa-ti fie Doina. hai ca te sun !

  21. ACHTUNG !
    cand cumparati probiotice aveti de grija sa aiba printre ingredientele gen lactobacillus acidophillus si bifidobacterii si niste prebiotice gen inulina, guma de guar , pectina. Altfel pot fi destule de ineficiente . Bacteriile bune ca sa supravietuiasca in intestin trebuie sa se hraneasca si aici intrevin prebioticele. Probabil ca multi stiti asta, dar pt. care nu stie…

  22. cred ca m-am mo_lipsit de la Costel cu deranjamentele gramaticale.
    O sa includem agramatismele in simptomatologia lyme 🙂 ca altfel nu avem nicio scuza

    • Ehe, mai patesc si eu asa, si-mi dau seama imediat.Zic ca din cauza vitezei tasez aiurea. Cred ca trebuies a-mi fac cat mai repede un WB… Las ca lyme da sigur si astfel de simptome, asa ca intelegem. N-ai tu probleme cu limba roamana, stai linistita…

Lasa un comentariu

