Boala Lyme. Barbati vs Femei

Interesante unele din rezultatele sondajelor pe care le-am propus in dreapta paginii.

In special mi-a captat atentia discrepanta destul de mare Femei/Barbati. Conform acestui sondaj, 66% dintre cititorii blogului (si cel mai probabil, pacienti Lyme) sunt femei.

Evident, sondajul online nu e reprezentativ. El spune ceva doar despre vizitatorii blogului si despre acei bolnavi care acceseaza internetul (cu amendamentul ca banuiesc eu, majoritatea celor cu borrelioza chiar si daca sunt diagnosticati corect nu umbla pe net).

Poate ca femeile cauta mai cu indarjire posibilele cauze pentru problemele lor si/sau tratamente, poate ca femeile se informeaza mai mult pe cand barbatii duc boala pe picioare fara s-o bage prea mult in seama in ideea ca „oricum murim o data si-o data” (sau pe seama varstei – citez un amic – ‘pai credeam ca sunt normale durerile astea articulare ca la 40 nu mai esti ca la 20‘. Ideea e ca trendul sondajului se mentine dupa 66 de voturi. Initial am zis ca sunt eu un „don juan” (sic! 🙂 ) si atrag predominant femei dar cum stiu ca nu-s, am cautat un pic problema asta si am dat peste o chestie interesanta pe lymeneteurope.org care spune ca boala Lyme este prezenta in mod diferit la barbati si la femei.

Citez dintr-un articol tradus:

Femeile cu boala Lyme afişeaza mai multe simptome clinice decat barbatii cu boala şi, de asemenea, e mai putin probabil sa-şi schimbe serologia după tratament,spun rezultatele de la un studiu  prospectiv care implica 77 de pacienţi.

Numeroase simptome au fost raportate în cazul celor 37 de femei din studiu decât în cazul celor 40 de bărbaţi. De exemplu, semnificativ mai multe femei decât bărbaţi au raportat dureri articulare, dureri musculare, dureri de cap, dureri de spate, palpitatii, greaţă, vărsături, anxietate, senzaţie de amorţeală şi furnicături, precum şi modificări ale vederii pe parcursul a cel puţin una din şase vizite de studiu planificate cu un medic, Lauren A. Crowder.

Dureri articulare, palpitaţii ale inimii, greaţă, vărsături, şi de modificări ale vederii au fost raportate semnificativ mai des de femei, la două dintre cele şase vizite, dureri de cap au fost raportate semnificativ mai des de femei, la patru din cele şase vizite.

„Constatarea a doua a aratat ca in lotul nostru de pacienţi,  pentru femei e mai putin probabil  serologia testelor să se schimbe după tratament” a declarat într-un interviu doamna de Crowder Boala Lyme Fundatia de Cercetare, Lutherville, Maryland .

La vizita de studiu initială, o proporţie similară de femei şi bărbaţi (aproximativ 60% din fiecare) a fost negativă pentru boala Lyme utilizând testele Centrelor pentru Controlul si Prevenirea Bolilor. Cu toate acestea, la a doua vizită, care a fost efectuată  imediat după un tratament, 70% dintre femeile care s-au testat „negativ” la prima vizită au rămas cu probe serologice negative în comparaţie cu doar 35% dintre barbatii care iniţial au fost testati negativ.

În plus, citometria de flux policromatic efectuată pe esantioane de pacienti au indicat faptul că femeile au avut frecventa semnificativ mai mare de CD4 + CCR5 + T Cells înainte de tratament decat barbatii (medie de 9,82% faţă de 5,96%).

„Aceste descoperiri ne sugerează că ar putea exista o diferenţă între modul în care bărbaţi şi femeile răspund la infecţia cu boala Lyme. Una dintre ipoteze pentru aceste diferenţe este că poate fivorba de  o variaţie imunologică ca raspuns la Borrelia burgdorferi, infectia bacteriana care provoaca boala Lyme „, a spus doamna Crowder.

Participantii la studiu au avut eritem migrator şi confirmat clinic cu boala Lyme. La prima dintre cele şase vizite de studiu, au fost testati folosind criteriile de CDC de către un laborator comercial. Toţi au fost trataţi cu 3 săptămâni de doxiciclină şi au fost apoi urmariti timp de pana la 2 ani. La fiecare vizită de studiu, participantii au fost supusi unui examen fizic, au completat istoricul clinic, au raportat simptome clinice şi au completat chestionare auto-administrate şi a suferit repetate evaluări de laborator.

Constatarile subliniază necesitatea de cercetare suplimentară în funcţie de sex, bazate pe diferenţele dintre simptomele precoce ale bolii Lyme. Aceste diferenţe au fost observate şi în alte boli infecţioase dar nu au fost bine explorate în fazele incipiente ale bolii Lyme,  a remarcat Dna Crowder.

Sursa1

Sursa2(pagina 151)

In engleza si in original e asa:

Methods:

Seventy-six patients with clinically diagnosed early untreated Lyme disease were enrolled
in a prospective cohort study. Patients were treated with doxycycline and seen seven times over a two-year period. At each visit, a physical exam, interval history, clinical symptoms, and laboratory evaluation was performed. Blood was sent for ELISA and Western Blot to a commercial laboratory, PBLs
from whole blood are used for flow cytometry, and serum and plasma are frozen for future analysis.

Results:

While no significant differences were seen in the demographic variables of age, education, race, or income of our population, we noticed significant sex based differences in clinical and immune presentation in cases. We observed clinical differences by sex in symptoms recorded pre-treatment (V1): greater percentage in women of reported heart palpitations (24.32% vs. 0.0%, p=<0.001) and gastrointestinal symptoms (51.35% vs. 20.51% p=0.0079). A similar percentage of female and male patients were seropositive by 2-tier ELISA and western blot testing at V1, however 44% of females did not seroconvert by 2-tier testing when tested again 3 weeks post-treatment (V2), compared to 19% of males (p=<0.001). Significant differences by sex were seen in percentage of CD4 + CCR5 + T cells (female median (m) = 9.82 vs. male m= 5.96, p=0.0268) and in the CD4+ CCR5/CRTH2 ratio (female m=4.17, male m=2.91, p=0.0499). Monocyte values were lower in females when compared with the values in men (0.57vs. 0.71, p=0.0391).

Conclusions:

In a cohort of patients with a confirmed diagnosis of early Lyme disease, female patients display more clinical symptoms, have a greater chance of not seroconverting post-treatment and have evidence for altered CD4 effector responses. These findings suggest that there should be further research in the field of sex based differences in the effects of early Lyme disease in otherwise healthy populations.

Cred ca asta ar trebui retinuta si aratata celor care invoca criteriul „esti femeie si pe voi va doare mereu capul si va plangeti ” pentru a nega o eventuala infectie 🙂

Din nefericire am auzit de astfel de cazuri judecate misogin de medici.

18 comentarii la “Boala Lyme. Barbati vs Femei

  1. Foarte interesant studiul.Sa exemplific un pic, sora mea a fost diagnosticata de SM.Personal, cred ca un numar foarte mare dintre pacientii (sa nu generalizez) aflati in situatia asta au de fapt neuroborrelioza. Am cunoscut foarte multi. Si am dat acest exemplu de SM, tocmai pentru ca sunt destul de bine informata.. Revenind, despre SM se spune ca apare preponderent la femei…

  2. Mie mi-a spus un domn asa:
    ” eu cred ca m-am transformat in femeie … odata/luna imi este rau !”
    Avea borrelioza si clamidioza confirmata in Germania

    • azinoapte pe la 3 m-am trezit cu palpitati puternice abea ca m-am linistit ci ceai de paducel si un calciu .ati patit asa ceva si daca da ce ati luat?m-am speriat nici acum parca nu imi bate inima bn tot repede dar nu ca aseara.o fi pt ca am inceput sa maninc ceva carne de pasare??pina acum nu am mincat dar numai puteam sa stau in picioare. multumesc anticipat.

      • Da, mi s-a intamplat destul de frecvent sa am manifestari cardiace . Nu va speriati si poate ca ar trebui sa faceti un control cardiologic . Eu am stat internata 4 zile la cardiologie , mi s-au facut analize si teste si am fost asigurata ca ceea ce simt nu este din cauza inimii.
        Eu nu prea am respectat dieta ….si nu mi-a fost usor. Poate ca ar trebui sa vorbiti si cu un nutritionist care sa va recomande o dieta personalizata , in functie de problemele dumneavoastra.
        Un medic nutritionist bun, dupa parerea mea ,este d-na doctor Firut de la Institutul Parhon.

        • multumesc mult am sa incerc sa ajung la nutritionist sa vad cum mai fac si asta ca deja simt ca inebunesc.da chiar nici carnea de pui sa nu mincam??ca de restul nu-i bai am renuntzat poate asata sa le imulteasca ?mmmmm sau mai bn sa ai fac si sotului o analiza desi nu are nici un simptom.ce ma sfatutiti sa fac .va cer parerea deoarece dv ati scapat de anacondele astea.

          • Asta cu anacondele …m-a facut sa rad!
            Cred ca este bine sa va ocupati de dumneavoastra intai si sa vorbiti cu medicul curant toate aceste probleme. Nu stiu daca mancand carne de pui le ajutati sa se inmulteasca , sau a fost o coincidenta. Dar , daca observati ca ceva va face rau , evitati sa mai consumati acel aliment.

  3. Da, am dat peste o statistica (nici nu mai stiu pe unde, atat am bantuit zilele acestea internetul pt a afla informatii) din care reiesea ca femeile detin „suveranitatea” in domeniu. Regasesc in simptomele enumerate mai sus ceea ce se petrece cu mine intr-o anumita masura. Si drept sa spun am cam intrat in „fibrilatii”. Am inceput sa-mi pun mari semne de intrebare in ceea ce priveste artroza mea aparuta subit in urma cu 5 ani, respectiv la 37 de ani. Sincera sa fiu am inceput sa caut informatii pt iubitul meu, el a fost diagnosticat in urma cu doua saptamani, dupa 10 ani de cautari, intrebari fara raspuns si ridicari din umeri. Acum, ori am facut eu o psihoza, dar m-am decis sa fac cat mai repede analiza. De control. Sper sa nu am surprize. Multa sanatate celor ce se lupta cu aceasta boala crunta si celor care se preocupa de diagnosticarea si „stationarea” ei (inteleg ca nu se poate vindeca definitiv atata timp cat spirochetele capsulate isi pot face din nou de cap in conditii propice). Practic, este o munca de Sisif si o loterie.

    • Ce sa spun? Medicii nu m-au alarmat si am pus pe seama reumatismului ce-l port de la 4,5 ani, provin din zona muntoasa …. daca doctorii nu m-au trimis mai departe, eu nu-s medic de profesie. Chestiunea este ca m-am culcat bine merci si m-am trezit cu genunchiul umflat, nu am mai putut merge. Trei luni mi-a luat pana am iesit din casa. Pe net am gasit ca poate sa apara si de la 40 de ani, ori eu avand 37 …. diferenta nu era relevanta. Dar acum avand iubitul meu borrelia, afland informatii noi, simptomele mele sunt destul de asemanatoare cu cele descrise mai sus … nimic nu-i imposibil… Nu sunt ipohondra dar in acest caz trebuie sa ma verific, asta-i clar. Pacat ca statul nu ne ofera un sistem medical de calitate. Doar din impozitele si taxele noastre traiesc. Dar deja aiurez, ma gandesc la prostii, nu? Sa auzim de bine si o seara buna.

  4. apropo’s de femei dar si de barbati- barbatii sunt mai putin afectati din ce am gasit eu ca date
    inainte de lyme aveam un ten normal. azi am aflat ca am un inceput de cuperoza – ‘roseata in obraji datorata dilatarii permanente (?!) a capilarelor” cuperoza se datoreaza unor procese inflamatorii ale dermei la nivelul fetei – obraji, frunte si barbie” great! partea buna este ca vasele de sange nu sunt vizibile ca in pozele ce le-am gasit.

    se trateaza cu diferite creme sau remedii naturiste

  5. adika :
    azinoapte pe la 3 m-am trezit cu palpitati puternice abea ca m-am linistit ci ceai de paducel si un calciu .ati patit asa ceva si daca da ce ati luat?m-am speriat nici acum parca nu imi bate inima bn tot repede dar nu ca aseara.o fi pt ca am inceput sa maninc ceva carne de pasare??pina acum nu am mincat dar numai puteam sa stau in picioare. multumesc anticipat.

    Atacurile de panica si palpitatiile nocturne sunt tipice pentru atacurile de Lyme. Eu le am avut frecvent iarna asta dar dupa sase saptamani de tratament pulsat cu ornidazol au disparut complet. In perioada cand aveam atacuri de panica luam inositol pulbere 2-3 grame care e calmant si usor somnifer, iar in timpul zile 2-3 grame taurina pubere care are efect benefic, de calmare asupra inimii.
    inositolul si atacurile de panica:
    http://www.comprehensivepsychiatricresources.com/item.php?item_id=221&category_id=48
    taurina in cardiologie ( in plus e buna si pentru ochi):
    http://george-eby-research.com/html/taurine.html

  6. Nu intra in panica pt palpitatii ca odata cu tratamentul se diminueaza pana la disparitie. . intra in cadrul simptomatologiei , si eu m-am panicat si am fost la cardiolog care- m-a intors pe toate partile si nu mi-a gasit nimic iar dupa ce am inceput tratam. cu Cefort intravenos cam dupa 5 zile de tratament nu am mai avut papitatii sau alte simptome cardiace ,. Sanatate .

    • mercic mult intradevar nu am mai avut am facut sauna ma ajutat si asta mult m-am simtit usoara .eu am facut cefort dar asta acum 4 luni.acum sunt pe sfirsite la a 4a luna.de asta ma miram totusi dar mercic mult pt raspuns.

  7. referitor la subiect : nu cred ca femeile sunt mai mult vizate de borrelii decat barbatii insa e clar si demonstrat ca manifestarile difera ca si pondere si intensitate in cazul femeilor , intrucat sistemul imunitar are o puternica componenta de natura hormonala despre care se stie destul de putin . Nu atat despre componenta hormonala in sine cat despre legaturile acesteia cu prabusirea sistemului imunitar si cu manifestarile bolii . Marshall incearca o
    explicatie aparent logica in acest sens , vorbind despre blocarea receptorilor de vit. D
    un hormon important pentru echilibrul sistemului imunitar si care ffind blocat de parazitii intracelulari, nu se mai poate produce in cantitati suficiente . Undeva pe aici gasim si explicatia osteoporozei, mult mai frecventa in randul femeilor .
    Se observa ca in multe cazuri boala s-a declansat dupa o cura de slabire sau diverse pastile ce blocheaza absorbtia grasimilor in general deci si a celor esentiale , a vitaminelor A si E , precum se observa si declansari ale bolii urmate unei nasteri, cand iarasi se petrec importante transformari hormonale in organsim .
    Dar avem si manifestari ce apar cu precadere in randul barbatilor dar a caror diagnostic nu se face diferentiat de borrelioza si care probabil nu vor afla niciodata ca manifestarile bolii lor se datoreaza borreliei . Spondilitele de pilda , aritmiile ….
    Nu am acces la statistici oficiale ci ma pronunt pe un esantion mic de cazuri cunoscute
    sau aflate pe net … am observat ca mult mai multe proteze de sold se aplica barbatilor decat femeilor . Dr Ion a descoperit borrelii in mai toate cazurile de NACF . Deci??
    S-ar putea ca balanta sa se echilibreze pe undeva . Asa e frumos 🙂

    Poate ne explica dumnealui cand o sa aiba nitel timp.

Lasa un comentariu

